
Kiedy w 1872 r. miasto zakupiło od Skarbu Państwa teren dla ćwiczeń wojsk garnizonu, nikt nie sądził, że rozwinie się tu prężnie nowa gałąź przemysłu i komunikacji.
W 1908 r. powstaje „Śląski Związek dla Lotnictwa”. Odbywają się na tym terenie pierwsze próby lotów ślizgowych wzorowanych na szybowcach braci Wright oraz loty balonami.

Fritz Heidenrich, znany kolarz sportowy i właściciel firm rowerowych w 1910 r. jako pierwszy na Śląsku otrzymuje licencję pilota. Pracuje nad budową samolotu jednopłatowego, zasilanego silnikiem o mocy 34 KM i przelatuje niebagatelne 30 km.
Wrocław rozwija się jako ośrodek lotnictwa. Hangary sterowców zajmują samoloty, a od 1922 r. istnieje tu filia fabryki samolotów Junkers.

W 1925 r. powstaje Spółka Akcyjna „Śląskie Lotnictwo” dające połączenie z Berlinem i Gliwicami.
Na folderze przedstawiono pierwszy terminal do obsługi pasażerów, który znajdował się mniej więcej w miejscu obecnego DH ASTRA. Obok budynku widoczny ogródek restauracyjny skąd podziwiano startujące maszyny.

Wraz z rozwojem lotnictwa przybywało na lotnisku budynków. w 1932 r. nowy hangar Lufthansy połączono z warsztatami oraz stacją paliw. Obecnie budynek istnieje w mocno przebudowanej formie i mieści się w nim popularny market spożywczy.

Kolejnym etapem rozwoju jest budowa nowoczesnego terminalu. Projektantem został Ernst Pietrusky. W 1937 r. oddano do użytku budynek wyposażony w stację meteorologiczną, centralę dalekopisów, policję lotniskową oraz oczywiście halę odpraw, gdzie odbywały się kontrole celne i paszportowe.

Podobnie jak w poprzednim budynku umieszczono strefę restauracyjną. W owalnej części budynku na parterze mieściła się sala restauracyjna, zwana ze względu na umieszczoną dekorację Salą Ikara. Natomiast na piętrze działał otwarty taras.

W czasie wojny lotnisko mocno ucierpiało, walki o nie trwały dwa miesiące do 01.04.45. Dopiero podczas ofensywa wielkanocnej gen. Krasowski zdobył obiekt odcinając obrońców Festung Breslau od zaopatrzenia.
Jeszcze do 1958 r. było to główne lotnisko lotnictwa cywilnego, później loty krajowe odbywały się z lotniska Strachowice. W dawnym hangarze powstała filia bielskich zakładów szybowcowych. Było to lotnisko sportowe używane przez Aeroklub Dolnośląski, działało Centrum Wyszkolenia Lotniczego (uczył się tutaj Mirosław Hermaszewski), lotnictwo sanitarne, agrolotnictwo. Jeszcze w połowie lat 70-tych teren przeznaczono na budownictwo mieszkaniowe i na początku lat 80-tych plan ten zrealizowano.

W dawnym budynku mieszczą się obecnie na parterze przedszkole i komisariat, a na piętrze lokale mieszkalne.

Właściwie to zgadzam się z Tobą mam jednak małe ale… Bądź, Trwaj i pisz dalej, a krytyką nie przejmuj się wcale.
Bardzo dziękuję 🙂