Przejdź do treści
Pasjonaci Dolnego Śląska » Port lotniczy Gądów Mały

Port lotniczy Gądów Mały

Plac ćwiczeń i Gądów Mały pod koniec XIX w.

Kiedy w 1872 r. miasto zakupiło od Skarbu Państwa teren dla ćwiczeń wojsk garnizonu, nikt nie sądził, że rozwinie się tu prężnie nowa gałąź przemysłu i komunikacji.

W 1908 r. powstaje „Śląski Związek dla Lotnictwa”. Odbywają się na tym terenie pierwsze próby lotów ślizgowych wzorowanych na szybowcach braci Wright oraz loty balonami.

Pierwszy pilot Fritz Heidenreich zdj.polska-org.pl

Fritz Heidenrich, znany kolarz sportowy i właściciel firm rowerowych w 1910 r. jako pierwszy na Śląsku otrzymuje licencję pilota. Pracuje nad budową samolotu jednopłatowego, zasilanego silnikiem o mocy 34 KM i przelatuje niebagatelne 30 km.

Wrocław rozwija się jako ośrodek lotnictwa. Hangary sterowców zajmują samoloty, a od 1922 r. istnieje tu filia fabryki samolotów Junkers.

Reklama połączeń lotniczych skierowana do Polaków. zdj.polska-org.pl

W 1925 r. powstaje Spółka Akcyjna „Śląskie Lotnictwo” dające połączenie z Berlinem i Gliwicami.

Na folderze przedstawiono pierwszy terminal do obsługi pasażerów, który znajdował się mniej więcej w miejscu obecnego DH ASTRA. Obok budynku widoczny ogródek restauracyjny skąd podziwiano startujące maszyny.

Hangar Lufthansy lata 30-te, zdj.polska-org.pl

Wraz z rozwojem lotnictwa przybywało na lotnisku budynków. w 1932 r. nowy hangar Lufthansy połączono z warsztatami oraz stacją paliw. Obecnie budynek istnieje w mocno przebudowanej formie i mieści się w nim popularny market spożywczy.

Nowy terminal. zdj.polska-org.pl

Kolejnym etapem rozwoju jest budowa nowoczesnego terminalu. Projektantem został Ernst Pietrusky. W 1937 r. oddano do użytku budynek wyposażony w stację meteorologiczną, centralę dalekopisów, policję lotniskową oraz oczywiście halę odpraw, gdzie odbywały się kontrole celne i paszportowe.

Sala Ikara. zdj.fotopolska

Podobnie jak w poprzednim budynku umieszczono strefę restauracyjną. W owalnej części budynku na parterze mieściła się sala restauracyjna, zwana ze względu na umieszczoną dekorację Salą Ikara. Natomiast na piętrze działał otwarty taras.

Ggądów Mały w 1949 r. zdj.polska-org.pl

W czasie wojny lotnisko mocno ucierpiało, walki o nie trwały dwa miesiące do 01.04.45. Dopiero podczas ofensywa wielkanocnej gen. Krasowski zdobył obiekt odcinając obrońców Festung Breslau od zaopatrzenia.

Jeszcze do 1958 r. było to główne lotnisko lotnictwa cywilnego, później loty krajowe odbywały się z lotniska Strachowice. W dawnym hangarze powstała filia bielskich zakładów szybowcowych. Było to lotnisko sportowe używane przez Aeroklub Dolnośląski, działało Centrum Wyszkolenia Lotniczego (uczył się tutaj Mirosław Hermaszewski), lotnictwo sanitarne, agrolotnictwo. Jeszcze w połowie lat 70-tych teren przeznaczono na budownictwo mieszkaniowe i na początku lat 80-tych plan ten zrealizowano.

Widok z ulicy Legnickiej na dawny terminal. zdj.polska-org.pl

W dawnym budynku mieszczą się obecnie na parterze przedszkole i komisariat, a na piętrze lokale mieszkalne.

Porównanie terenu lotniska ok.1907/1948/2020
Tagi:

2 komentarze do “Port lotniczy Gądów Mały”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *